نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]


حسین کچویان
پدیده میان رشتگی جنبه کاربردی دارد/ نقدی بر مطالعات فرهنگی ایرانی
حسین کچویان در گفتگو با مهر: پدیده میان رشتگی جنبه کاربردی دارد/ نقدی بر مطالعات فرهنگی ایرانی دکتر حسین کچویان جامعه شناس و عضو شورای انقلاب فرهنگی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه میان رشتگی، اصلاً جنبه نظری و معرفتی ندارد، گفت: علم در حال پیدا کردن یک ماهیت کاملاً فنی و تکنیکی است و حوزه های کاربردی دائما گسترش پیدا می کنند.
 ٠٨:٢٨ - 1397/04/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
استاد دانشگاه هاروارد
دین دردوره مدرن منبع توسعه علم بود/سازگاری علم مدرن با اصول اسلام
استاد دانشگاه هاروارد در گفتگو با مهر: دین دردوره مدرن منبع توسعه علم بود/سازگاری علم مدرن با اصول اسلام چارلز تالیافرو عضو انجمن فیلسوفان آمریکا می گوید در فیزیک، زیست شناسی و قوانین علوم اجتماعی بدون جهان بینی مذهبی و الهیاتی هیچ چیزی یافت نمی شود. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه_جلال حیران نیا: نسبت علم و دین از موضوعات مورد توجه فلاسفه و متألهان بوده است. این موضوع نه تنها مورد توجه بلکه مورد نزاعهای فراوان میان دانشمندان و الهی‌دانها و عالمان دینی بوده است.
 ١٢:٥٧ - 1397/02/29 - نظرات : ٠متن کامل >>
حجت الاسلام رضا غلامی
گسترش استبداد و خودکامگی در علوم انسانی به نام مقابله با علوم انسانیِ اسلامی
حجت الاسلام رضا غلامی گسترش استبداد و خودکامگی در علوم انسانی به نام مقابله با علوم انسانیِ اسلامی اساساً مسأله اصلی غرب با انقلاب اسلامی و همه دعواها بر سر احیاء اتمسفر دینی است ضمن اینکه مطالعات میدانیِ خود غربی ها تایید می کند که نه تنها جامعه ایرانی، بلکه جهان هیچگاه به اندازه امروز دینی نبوده است. درباره علم دینی و به طور خاص علوم انسانیِ اسلامی هستیم؛ در چند سال اخیر، هفته ای نبوده که شاهد بحث پر حرارتی در این عرصه نباشیم و من، این بحث ها و نقد ها را در عمق بخشی و پیشرفت علوم انسانیِ اسلامی بسیار مهم تلقی می کنم. البته در این بین، شاهد اظهار نظر های مکرّر بعضی مسئولان اجرایی مانند رئیس جمهور نیز هستیم که بدون شناخت الفبای این مباحث، با انگیزه سیاسی و به قصد تخریب جریان رو به رشد علوم انسانیِ اسلامی سخنان بی ارزش و تحکم آمیزی را به زبان رانده اند که هرچند از جهت علمی وجاهتی ندارد لکن در نشان دادن ابعاد مهمی از پشت پرده حتماً مفید است و تاریخ از آن استفاده خواهد کرد.
 ١٠:٥٠ - 1396/12/15 - نظرات : ٠متن کامل >>
محمد محمدرضایی عنوان کرد؛
دگرگونی در علم امکان پذیر است/ پاسخ آیت الله سبحانی به دکتر داوری
محمد محمدرضایی عنوان کرد؛ دگرگونی در علم امکان پذیر است/ پاسخ آیت الله سبحانی به دکتر داوری آیت الله سبحانی در پاسخی به رضا داوری اردکانی گفت: مقصود مدافعان علوم انسانی اسلامی پالایش علوم انسانی است نه ایجاد علم جدید. علم عوض نمی شود، امّا دگرگونی در آن امکان پذیر است. به گزارش خبرنگار مهر، محمد محمدرضایی، استاد فلسفه دین دانشگاه تهران و رئیس کارگروه تخصصی فلسفه دین و کلام جدید شورای تحول علوم انسانی در یادداشتی پاسخ آیت الله العظمی سبحانی به نامه اخیر دکتر رضا داوری اردکانی درباره علم دینی را تحریر کرده که در ادامه می خوانید؛
 ١٠:١٠ - 1396/12/07 - نظرات : ٠متن کامل >>
در همایش «نسبت کلام و حکمت» مطرح شد؛
کار عارف و فیلسوف، کار کلامی نیست/
در همایش «نسبت کلام و حکمت» مطرح شد؛ کار عارف و فیلسوف، کار کلامی نیست/خواجه نصیر، یک مصلح فرهنگی بود حجت الاسلام خسروپناه، در همایش «نسبت کلام و حکمت» گفت: کار عارف و فیلسوف، کار کلامی نیست و متدولوژی آنها با هم متفاوت است. به گزارش خبرنگار مهر، همایش «نسبت کلام و حکمت» به منظور بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی عصر روز گذشته، در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه برگزار شد. دبیر این جلسه محمود یوسف‌ثانی بود. وی در ابتدا گفت: به مناسبت تقریبی که خواجه نصیرالدین طوسی بین حکمت و کلام ایجاد کرد، عنوان این همایش «نسبت کلام و حکمت» انتخاب شده است. قرار است که در این همایش هم افکار خواجه‌ نصیر و هم افکار کسانی که پس از او راه را ادامه دهند و در جهت تقریب کوشیدند، معرفی و بررسی شود. خواجه نصیرالدین طوسی در ایجاد تعامل و هماهنگی، میان کلام و فلسفه نقش بی‌بدیلی داشت و تأثیر افکار او فقط منحصر به دانشمندان شیعی نبوده، بلکه به صورت گسترده آرای متفکران و علمای اهل سنت را تحت تأثیر قرار داده است؛ به نحوی که بسیاری از شارحان آثار او، از اهل سنت هستند.
 ١٠:٢٣ - 1396/12/03 - نظرات : ٠متن کامل >>
امیرمحمد گمینی
جدال علم ودین در تمدن اسلامی نبوده است/
امیرمحمد گمینی در گفتگو با مهر: جدال علم ودین در تمدن اسلامی نبوده است/۳ رویکرد در رابطه علم ودین استادیار دانشگاه تهران گفت: جدال و اختلاف عمیقی در تمدن اسلامی بین علم و دین وجود نداشته است و در تمدن اسلامی جایی را سراغ نداریم که علم و دین در تعارض مستقیم باشند. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه_زینب سیار: امیرمحمد گمینی دارای مدرک کارشناسی ارشد تاریخ علم از دانشگاه تهران و دکترای مطالعات علم از مؤسسه حکمت و فلسفه ایران است و هم اکنون به عنوان استادیار دانشگاه تهران مشغول تدریس دروس تاریخ علم است. شایان ذکر است که گمینی جایزه نقد کتاب و دو جایزه بین المللی تاریخ علمی نیز در کارنامه دارد و برگزیده جشنواره فارابی نیز می باشد.
 ٠٨:٥٥ - 1396/11/25 - نظرات : ٠متن کامل >>
فنایی اشکوری مطرح کرد؛
تفاوت اسلام‌شناسی سنتی و جدید
فنایی اشکوری مطرح کرد؛ تفاوت اسلام‌شناسی سنتی و جدید/ غیرمسلمان می‌تواند اسلام‌شناس شود؟ محمد فنایی اشکوری گفت: عالم امروزی لازم است با علوم و فرهنگ زمانه و نیازها و مقتضیات عصر آشنا باشد تا بتواند اسلام را به زبان قابل فهم و ناظر به چالشها و نیازهای روز عرضه کند.
 ٠٦:١٥ - 1396/10/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
مرتضی جوادی آملی در گفتگو با مهر:
اسلامی سازی علوم انسانی نباید ما را از دستاوردهای بشری غافل کند
مرتضی جوادی آملی در گفتگو با مهر: اسلامی سازی علوم انسانی نباید ما را از دستاوردهای بشری غافل کند رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء گفت: چشم انداز نه چندان مطلوب در مسیر اسلامی سازی علوم انسانی، مسئولیت سنگین حوزه ها و مراکز علمی دینی را بیشتر می کند.
 ٠٥:٣٧ - 1395/11/03 - نظرات : ٠متن کامل >>
باید اصول تمدن اسلامی را بازیابیم
باید اصول تمدن اسلامی را بازیابیم/ این اسلام هراسی، مسخره است! سید حسین نصر، فیلسوف سنت گرا، احیای تمدن اسلامی را به انجام دو وظیفه منوط می داند؛ حفظ آنچه از تمدن اسلامی باقی مانده است و بازیابی اصول و به کارگرفتن آن در شرایط جدید. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه- جواد حیران‌نیا: یکی از دغدغه های سیدحسین نصر، فیلسوف سنت گرای اسلامی بحث تمدن اسلامی و احیای این تمدن بوده و هست. نصر معتقد است: هیچ دینی بیش از یک تمدن به وجود نیاورده و دین اسلام و تمدن اسلامی هم از این قضیه مستثنی نیست. نمی شود تمدن جدید ایرانی و اسلامی به وجود آورد و فقط می توان آن را احیاء کرد. می توانیم تمدن ایرانی و اسلامی خودمان را با ساحتها و بعدهای جدیدی که دنیای امروز ما را مجبور می کند به آن توجه کنیم، احیا کنیم.
 ٠٥:٥٥ - 1395/04/13 - نظرات : ٠متن کامل >>
بیست مطلب که درباره ی جاذبه نمی دانید
برخلاف نیرو که دارای تظاهرات منفی و مثبت می باشد، جاذبه دوگانگی ندارد؛ همواره اجسام را جذب نموده و هیچ-چیز را دفع نمی کند.
 ٢٣:٢٣ - 1392/08/08 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٣:٢٤ - 1392/06/02 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٠:١٤ - 1392/05/31 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ٠٣:٥٠ - 1392/05/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ٠٣:٤٦ - 1392/05/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ٠٣:٤٣ - 1392/05/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ٠٣:٢٣ - 1392/05/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ٠٣:١٩ - 1392/05/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ٠٤:٤٤ - 1392/05/17 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ٠٤:٤١ - 1392/05/17 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ٠٤:٣٥ - 1392/05/17 - نظرات : ٠متن کامل >>

2 3 4 صفحه بعدی >>






   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :7512
کل بازديدها :15634113
بازديدکنندگان آنلاين :5
بازديدازاین صفحه :29823