نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]


حسین کچویان
پدیده میان رشتگی جنبه کاربردی دارد/ نقدی بر مطالعات فرهنگی ایرانی
حسین کچویان در گفتگو با مهر: پدیده میان رشتگی جنبه کاربردی دارد/ نقدی بر مطالعات فرهنگی ایرانی دکتر حسین کچویان جامعه شناس و عضو شورای انقلاب فرهنگی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه میان رشتگی، اصلاً جنبه نظری و معرفتی ندارد، گفت: علم در حال پیدا کردن یک ماهیت کاملاً فنی و تکنیکی است و حوزه های کاربردی دائما گسترش پیدا می کنند.
 ٠٨:٢٨ - 1397/04/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
استاد دانشگاه هاروارد
دین دردوره مدرن منبع توسعه علم بود/سازگاری علم مدرن با اصول اسلام
استاد دانشگاه هاروارد در گفتگو با مهر: دین دردوره مدرن منبع توسعه علم بود/سازگاری علم مدرن با اصول اسلام چارلز تالیافرو عضو انجمن فیلسوفان آمریکا می گوید در فیزیک، زیست شناسی و قوانین علوم اجتماعی بدون جهان بینی مذهبی و الهیاتی هیچ چیزی یافت نمی شود. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه_جلال حیران نیا: نسبت علم و دین از موضوعات مورد توجه فلاسفه و متألهان بوده است. این موضوع نه تنها مورد توجه بلکه مورد نزاعهای فراوان میان دانشمندان و الهی‌دانها و عالمان دینی بوده است.
 ١٢:٥٧ - 1397/02/29 - نظرات : ٠متن کامل >>
حجت الاسلام رضا غلامی
گسترش استبداد و خودکامگی در علوم انسانی به نام مقابله با علوم انسانیِ اسلامی
حجت الاسلام رضا غلامی گسترش استبداد و خودکامگی در علوم انسانی به نام مقابله با علوم انسانیِ اسلامی اساساً مسأله اصلی غرب با انقلاب اسلامی و همه دعواها بر سر احیاء اتمسفر دینی است ضمن اینکه مطالعات میدانیِ خود غربی ها تایید می کند که نه تنها جامعه ایرانی، بلکه جهان هیچگاه به اندازه امروز دینی نبوده است. درباره علم دینی و به طور خاص علوم انسانیِ اسلامی هستیم؛ در چند سال اخیر، هفته ای نبوده که شاهد بحث پر حرارتی در این عرصه نباشیم و من، این بحث ها و نقد ها را در عمق بخشی و پیشرفت علوم انسانیِ اسلامی بسیار مهم تلقی می کنم. البته در این بین، شاهد اظهار نظر های مکرّر بعضی مسئولان اجرایی مانند رئیس جمهور نیز هستیم که بدون شناخت الفبای این مباحث، با انگیزه سیاسی و به قصد تخریب جریان رو به رشد علوم انسانیِ اسلامی سخنان بی ارزش و تحکم آمیزی را به زبان رانده اند که هرچند از جهت علمی وجاهتی ندارد لکن در نشان دادن ابعاد مهمی از پشت پرده حتماً مفید است و تاریخ از آن استفاده خواهد کرد.
 ١٠:٥٠ - 1396/12/15 - نظرات : ٠متن کامل >>
گفتگوی مهر با آیت الله رشاد؛
آغاز تدریس فقه تخصصی نظام ساز
گفتگوی مهر با آیت الله رشاد؛ آغاز تدریس فقه تخصصی نظام ساز/ سبک سامرا در آموزش حوزوی احیا شود رئیس شورای حوزه های علمیه استان تهران با تاکید بر لزوم احیای سبک سامرایی که مبتنی برنقش فعال و مولد خود طلاب در پژوهش بود، از آغاز تدریس فقه تخصصی نظام ساز در حوزه علمیه امام رضا(ع) خبر داد. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه: آیت الله علی اکبر رشاد، مؤسس و رئیس حوزهٔ علمیه‌ امام رضا(ع) و رئیس شورای حوزه‌های علمیهٔ استان تهران است. این اندیشمند و پژوهشگر علوم دینی، برای تحول حوزه های علمیه، نظام علمی آموزشی پرورش مآل را مطرح نموده است و پیرو آن یک نظام آموزشی را برای حوزه های علمیه تحت عنوان فقه نظام ساز را پیشنهاد داده است که از امسال در حوزه علمیه امام رضا(ع) اجرایی خواهد شد.
 ٠٥:٢٢ - 1396/06/05 - نظرات : ٠متن کامل >>
بررسی رشد جمعیت از دیدگاه فقه شیعه
سخن درباره جمعیت، اندازه و ترکیب آن از موضوعاتی است که توجه بسیاری از اندیشمندان را از گذشته های دور به خود مشغول داشته است. بررسی اجمالی آرای اندیشمندان گذشته نشان میدهد که بیشتر نظریه ها درباره کنترل یا افزایش جمعیت با توجه به اندازه خانواده و تأکید بر افزایش یا کاهش تعداد فرزندان بیان شده است . سیاست های اجتماعی نیز که توسط سیاست مداران و دولت مردان در پیش گرفته شده و هدف از اجرای چنین سیاست هایی، تلاش برای دست یابی به جامعه ای سالم، مرفه و متعادل از طریق سامان دهی به وضعیت خانواده و تعداد آنها بوده و میباشد.
 ٢٠:٤٨ - 1393/01/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
پوشش زن در فقه اسلامی
پوشش زن یکی از مسائلی است که در فقه اسلامی مورد تأکید قرار گرفته است؛ مبنای این تأکید آیاتی است که در قرآن کریم آمده، و نیز روایاتی که در جهت تفسیر و تبیین این آیات از طریق ائمه ی معصومین(علیهم السلام) بدست ما رسیده است. این آیات، در دو مورد، حجاب را بر زنان واجب نموده اند؛ اول: در برابر مردان نامحرم. دوم: در موقع نماز. هردو مورد، اتفاق علمای اسلام را بدنبال دارند، بدین‌ترتیب، اصل حجاب از مسلمات محسوب می گردد، منتها در خصوص «مصادیق»، «کیفیت» و «حدود» آن، ممکن است ابهاماتی وجود داشته باشد، که این ابهامات توسط فقهای اسلامی محور مباحث فقهی قرار گرفته است. در این نگارش، بنا نیست که تمام مباحث مطرح شده توسط فقهای اسلام، مورد بررسی قرار گیرد، بلکه با محوریت آیات مربوطه، به برخی از زوایایی این مسأله در فقه اسلامی پرداخته می‌شود.
 ١١:٠٨ - 1392/09/19 - نظرات : ٠متن کامل >>
آثار ماندگار
ابوالحسن عليبن حسينبن موسيبن بابويه قمي معروف به «ابنبابويه» و «صدوق اول»، پدر شيخ صدوق، فقيه و پيشواي مردم قم و از فقهاي بزرگ شيعه در عصر غيبت صغري بوده است. اين عالم رباني يکي از بزرگان آلبويه است که در قم ميزيسته اند. ايشان کسي است که به دعاي امام زمان(علیه‌السلام) صاحب اولاد شده است که از بين آنها، محمد (شيخ صدوق) و حسين (ابوعبدالله قمي) از فقهاي بزرگ شيعه بودهاند و حسن بيشتر به زهد مشهور بوده است.
 ١٩:٢١ - 1392/09/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
بیست مطلب که درباره ی جاذبه نمی دانید
برخلاف نیرو که دارای تظاهرات منفی و مثبت می باشد، جاذبه دوگانگی ندارد؛ همواره اجسام را جذب نموده و هیچ-چیز را دفع نمی کند.
 ٢٣:٢٣ - 1392/08/08 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٣:٢٤ - 1392/06/02 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٠:١٤ - 1392/05/31 - نظرات : ٠متن کامل >>
ازدواج موقّت
ازدواج موقت به رغم ترديدناپذيرى آن از نگاه فقه شيعه، يكى از موضوعاتى است كه دست‏كم در دهه‏هاى اخير از بُعد اجتماعى فرهنگى يكى از مسائل چالش‏انگيز بوده است و به رغم خوددارى‏هايى كه در اصل طرح آن به ويژه از سوى متوليان اجتماعى وجود داشته اما عطف توجه اذهان زيادى شده و مباحث قابل توجهى را نيز به خود اختصاص داده است.
 ٢٠:١٩ - 1391/08/23 - نظرات : ٠متن کامل >>
ارتداد
«چگونه خداوند جمعيتي را هدايت مي‌كند كه پس از ايمان و گواهي به حقانيت رسول(ص) و آمدن نشانه‌هاي روشن براي آن‌ها، كافر شدند؟! و (بدانيد كه) خداوند جمعيت ستمكاران را هدايت نخواهد كرد. مجازات آن‌ها اين است كه لعنت (و طرد) خداوند و فرشتگان و مردم، همگي بر آن‌ها است.
 ٢٠:١٧ - 1391/08/23 - نظرات : ٠متن کامل >>
بررسي فقهي و حقوقي محاربه
قانونگذار در تعريف محارب مي گويد هركس براي ايجاد رعب وهراس وسلب آزادي وامنيت مردم دست به سلاح ببرد محارب ومفسد في الارض مي باشد واز اين تعريف استفاده مي شود كه در صدق محاربه لازم است شخص محارب انگيزه ايجاد رعب وهراس عمومي را داشته باشد.
 ٢٠:٠٩ - 1391/08/23 - نظرات : ٠متن کامل >>
فرق ميان حكم عقل و حكم عقلاء
یكی از مباحث مهم و كلیدی در حوزه فهم معارف و فقه اسلامی، درك درست دو مفهوم حكم عقل و عقلااست؛ زیرا به نظر بسیاری از مردم تفاوتی میان این دو حكم وجود ندارد و از نظر آنان عقل و عقلاء یعنی خرد و خردمندان یكی است؛ چرا كه خرد بی خردمند معنایی ندارد، پس حكم خردمند نمی‌تواند چیزی جز حكم خرد باشد.
 ٢٠:٠٥ - 1391/08/23 - نظرات : ٠متن کامل >>
منابع حقوق در اسلام
در دین اسلام، جهت تشخیص حكم مسئله‌ای منابع گوناگونی وجود دارد كه از آنها استفاده می‌شود. اصولیون و فقهای اسلام از دیر باز تاكنون هیچ گاه اصطلاح منابع حقوق را استعمال نكرده اند و به جای آن، تعبیر «ادله فقه» را به كار برده اند، هر چند مفهوماً با آن یكی نیست ولی می‌تواند به جای آن به كار رود. به هر حال اصولیون شیعه تحت ادله فقه از چهار دلیل یا منبع نام می‌برند كه عبارتند از: كتاب، سنت، اجماع و دلیل عقل.‏
 ٢٠:٠٣ - 1391/08/23 - نظرات : ٠متن کامل >>
حقوق اقليت هاي ديني از منظر اسلام
در بررسی مفهوم حقوق بین الملل اسلامی نخست باید دید آیا در اسلام تعریفی برای ملت، منطبق با مفاهیم شناخته شده امروزی، ارایه شده یا دسته بندی دیگری برای جامعه بشری در نظر گرفته شده است؟ سپس اینكه آیا در اسلام نظامی برای تنظیم روابط بین ملت‌ها پیش بینی شده و در چنین حالتی این نظام بر چه مبنا و معیارهایی استوار گردیده است؟
 ٢٠:٠٠ - 1391/08/23 - نظرات : ٠متن کامل >>
مفهوم نسخ در احكام
از آنجا كه اگر ناسخ و منسوخ از هر جهت همانند و برابر باشند، نسخ كردن عمل لغو و بیهوده‌ای خواهد بود؛ لذا حق تعالی قضیه‌ كلیه‌ای شرطیه‌ای بیان فرموده مبنی بر این كه هر آیه‌ای را كه نسخ فرماید یا آن را از یادها ببرد؛ حتما بهتر از آن یا همانند آن را می‌آورد و این همانندی و برتری ممكن است از جهت تناسب با شرایط جدید (مصلحت) و فایده برای مردم یا ثواب و پاداش الهی باشد.
 ١٩:٣٢ - 1391/08/23 - نظرات : ٠متن کامل >>
گفت‌وگو با سید محمد حسین طباطبایی ( علم الهدی)
هرچه جلوترمی‌روم خودرا فقیرترمی‌یابم
نیمه اول دهه هفتاد بود که انتشار اخباری مبنی بر اینکه کودک سه چهار ساله قمی حافظ کل قران شده است در سراسر جهان اسلام پیچید و شبکه های مختلف صدا و سیما با پخش بخش هایی از برنامه های اجرا شده توسط وی این نابغه قرن و معجزه قران را به ایرانیان معرفی کرد. او کسی نبود جزسید محمد حسین طباطبایی ( علم الهدی).
 ١٠:٣١ - 1391/08/15 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١١:٠٠ - 1391/07/23 - نظرات : ٠متن کامل >>
فقه و عرفان در امتداد هم هستند
در مورد رابطه بين عرفان و فقه در ابتدا بايد به چند نكته توجه كرد، نكته اول اين كه بين عرفان نظري و عرفان عملي تفاوت وجود دارد، عرفان نظري از سنخ علم حصولي است، مانند ساير علوم است و شيوه تعليم و تعلم در آن مانند سايد علوم است هر چند كه به نوبه خود به منظره‌ سلطان علوم است و به لحاظ موضوع و مسائل همه علوم، حتي فلسفه هم از آن الهام گرفته و در سايه آن حركت مي‌كنند. عرفان عملي اما از سنخ علم حضوري و شهود حقايق است و قابل نقل و انتقال نبوده و روش تعليم و تعلم در آن با ساير موارد متفاوت است، البته روشن است كه سوال بررسي تفاوت بين عرفان عملي و فقه است و تفاوت فقه و عرفان نظري.
 ١١:٤٠ - 1391/06/29 - نظرات : ٠متن کامل >>

2 صفحه بعدی >>






   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :7480
کل بازديدها :15634081
بازديدکنندگان آنلاين :22
بازديدازاین صفحه :19543