نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[فراموشی رمز توسط ایمیل]


حسین کچویان
پدیده میان رشتگی جنبه کاربردی دارد/ نقدی بر مطالعات فرهنگی ایرانی
حسین کچویان در گفتگو با مهر: پدیده میان رشتگی جنبه کاربردی دارد/ نقدی بر مطالعات فرهنگی ایرانی دکتر حسین کچویان جامعه شناس و عضو شورای انقلاب فرهنگی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه میان رشتگی، اصلاً جنبه نظری و معرفتی ندارد، گفت: علم در حال پیدا کردن یک ماهیت کاملاً فنی و تکنیکی است و حوزه های کاربردی دائما گسترش پیدا می کنند.
 ٠٨:٢٨ - 1397/04/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
استاد دانشگاه هاروارد
دین دردوره مدرن منبع توسعه علم بود/سازگاری علم مدرن با اصول اسلام
استاد دانشگاه هاروارد در گفتگو با مهر: دین دردوره مدرن منبع توسعه علم بود/سازگاری علم مدرن با اصول اسلام چارلز تالیافرو عضو انجمن فیلسوفان آمریکا می گوید در فیزیک، زیست شناسی و قوانین علوم اجتماعی بدون جهان بینی مذهبی و الهیاتی هیچ چیزی یافت نمی شود. خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه_جلال حیران نیا: نسبت علم و دین از موضوعات مورد توجه فلاسفه و متألهان بوده است. این موضوع نه تنها مورد توجه بلکه مورد نزاعهای فراوان میان دانشمندان و الهی‌دانها و عالمان دینی بوده است.
 ١٢:٥٧ - 1397/02/29 - نظرات : ٠متن کامل >>
حجت الاسلام رضا غلامی
گسترش استبداد و خودکامگی در علوم انسانی به نام مقابله با علوم انسانیِ اسلامی
حجت الاسلام رضا غلامی گسترش استبداد و خودکامگی در علوم انسانی به نام مقابله با علوم انسانیِ اسلامی اساساً مسأله اصلی غرب با انقلاب اسلامی و همه دعواها بر سر احیاء اتمسفر دینی است ضمن اینکه مطالعات میدانیِ خود غربی ها تایید می کند که نه تنها جامعه ایرانی، بلکه جهان هیچگاه به اندازه امروز دینی نبوده است. درباره علم دینی و به طور خاص علوم انسانیِ اسلامی هستیم؛ در چند سال اخیر، هفته ای نبوده که شاهد بحث پر حرارتی در این عرصه نباشیم و من، این بحث ها و نقد ها را در عمق بخشی و پیشرفت علوم انسانیِ اسلامی بسیار مهم تلقی می کنم. البته در این بین، شاهد اظهار نظر های مکرّر بعضی مسئولان اجرایی مانند رئیس جمهور نیز هستیم که بدون شناخت الفبای این مباحث، با انگیزه سیاسی و به قصد تخریب جریان رو به رشد علوم انسانیِ اسلامی سخنان بی ارزش و تحکم آمیزی را به زبان رانده اند که هرچند از جهت علمی وجاهتی ندارد لکن در نشان دادن ابعاد مهمی از پشت پرده حتماً مفید است و تاریخ از آن استفاده خواهد کرد.
 ١٠:٥٠ - 1396/12/15 - نظرات : ٠متن کامل >>
حیله های شرعی فرار از ربا (3)
روایت هایی در زمینه های شرعی برای فرار از ربا وجود دارد. وجود این روایات و برخورد شدید قرآن و روایات با مسأله ربا، سبب به وجود آمدن دو دیدگاه درباره جواز یا عدم جواز حیله های شرعی فرار از ربا شده است.
 ١١:٢٥ - 1393/01/24 - نظرات : ٠متن کامل >>
راههای ریشه کنی ربا از جوامع اسلامی
موفقيت وسربلندي اسلام از ديرباز آرزو و آرمان شهر بسياري از مسلمانان بوده؛ آرزويي كه در گذرگاه تاريخ گاه به منصه ي ظهور نزديك شده و گاه جامعه ي اسلامي از آن دور بوده است. مسئله ي بسیار مهم در این باب آن است که راه رسيدن به اين موفقيت را بدانيم و به صورت علمي وعقلاني و بر پايه ي مفاهيم عميق فقهي برنامه هايي جامع و كاربردي را جهت نيل به اين هدف طرح ريزي كنيم.
 ٢١:٢٥ - 1393/01/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
تحریم ربا در اسلام(2)
مبارزه اسلام با پدیده های نامناسب اجتماعی به دو گونه است: 1- اسلام با مواردی مانند بت پرستی که تضاد آشکاری با آموزه های نورانی اسلام داشت، به صورت دفعی و قاطع برخورد کرد. 2- با اموری که تضاد آشکاری با اسلام نداشت و به شکل یک عادت فراگیر درآمده بود، به صورت تدریجی مبارزه می شد. برداشتن شراب خواری و ربا به شیوه تدریجی بوده است. چون ربا در جامعه آن روز عربستان فراگیر بود و صدور یکباره حکم حرام بودن آن غیر قابل پذیرش بود.
 ١١:٥٢ - 1393/01/15 - نظرات : ٠متن کامل >>
کیفر رباخواران(4)
برای رباخواران کیفر دنیوی و اخروی است که ابتدا به کیفر دنیوی رباخواران اشاره خواهد شد و سپس به کیفر اخروی رباخواران پرداخته خواهد شد.
 ١٣:٠٢ - 1393/01/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
ربا و پیشینه آن (1)
ربا در لغت به معنی رشد و علّو و برتری است.1 به گفته راغب اصفهانی، ربا زیادی بر سرمایه را گویند.
 ١٥:٥٢ - 1393/01/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
نقش محیط واجتماع درگرایش مردم به دینداری
نقش محیط در ارتباط با گرایش مردم به دین و دین‌داری و یا اعراض آنان از دین، انکار نشدنی است. نوع مردم، تابع محیط می‌گردند و جذب جریان غالب در آن می‌شوند، اگر چه استثنا نیز وجود دارد و این به صورت یک قاعده نیست. بنابراین هر قدر که اجتماع و محیط، گرایش به امور متعالی و دینی داشته باشد، افراد آن اجتماع نیز کشش و تمایلاتشان به همان سمت است و اگر محیط و فضای خانواده و اجتماع چنان باشد که همه از دین و مذهب بدگویی کنند و همه امکانات در راه گریز از دین به کار رود خواه ناخواه نوع و اکثریت مردم تحت تأثیر قرار گرفته، مشی خود را آن‌گونه پی می‌گیرند.
 ١٥:١١ - 1392/12/17 - نظرات : ٠متن کامل >>
راههای درمان وسواس
یکی از راههای درمان وسواس، تخفیف هیجانات و بحران های روحی، از جمله تغییر محیط زندگی وسواسی است.
 ١٠:٤٢ - 1392/12/17 - نظرات : ٠متن کامل >>
وسواس در اسلام
وسواس از نظر مکتب اسلام، امری زشت و محکوم و نشانه نفوذ شیطان در قلب انسان است در اسلام تأکید شده است که به آن بی اعتنایی شود. در علم فقه بابی تحت عنوان «کثیرالشک» (وسواس) وجود دارد، و طبق ادله فقهی، شک و وسواس ارزش مذهبی ندارد احکام شک شامل وسواسی نمی شود.
 ١٠:٣٧ - 1392/12/17 - نظرات : ٠متن کامل >>
حبط اعمال 2
در حبط اعمال 1 به توضیح واژه حبط پرداختیم وگفتیم که حبط عمل چیست و مواردی را که باعث حبط اعمال می شد را متذکر شدیم؛ در ادامه مباحث موارد دیگری را نیز اضافه می کنیم که در قرآن و روایات به آنها اشاره شده است.
 ١٤:٤٨ - 1392/12/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
حبط اعمال 1
یکی از مسایلی که پیرامون رابطه ایمان و عمل صالح با سعادت اخروی، و متقابلاً، رابطه کفر و عصیان با شقاوت ابدی، مطرح می شود این است که: آیا رابطه هر لحظه ایمان یا کفر با نتیجه اخروی آن، و همچنین رابطه هر کار نیک و بد، با پاداش و کیفرش قطعی و ثابت و تغییرناپذیر است یا قابل تغییر می باشد؟ مثلاً آیا می توان اثر گناهی را با کار نیکی جبران کرد یا بالعکس، اثر کار نیکی را با گناهی از بین برد؟ و آیا کسانی که بخشی از عمر خود را با کفر و عصیان، و بخش دیگری را با ایمان و اطاعت سپری کرده اند، مدّتی گرفتار کیفر و مدّتی دیگر برخوردار از پاداش خواهند بود، یا حاصل جمع جبری آنها، تعیین کننده خوشبختی یا بدبختی انسان در جهان جاودانی است؟این مسأله در واقع، همان مسأله حبط و تکفیر است. حال در این نوشتار به عواملی که باعث حبط و نابودی عمل می شود می پردازیم.
 ١٤:٣١ - 1392/12/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
تجمل گرایی از منظر قرآن و روایات
يکي از آفت هاي مهمي که جامعه اسلامي ما را تهديد مي کند، تجمل گرايي و رفاه زدگي و گرايش افراطي به ظواهر دنيوي است که غفلت از آراستگي هاي دروني و معنوي را به دنبال خواهد داشت. این مختصر، تلاش نموده تا ضمن اشاره داشتن به مقولۀ تجمل گرایی و اشرافی گری، آثار و مضرات آن و همچنین راه جلوگیری و اصلاح آن را از منظر قرآن و روایات مورد تبیین و بررسی قرار دهد. طبیعی است که علاوه بر بیانات شریف قرآن و ائمّۀ معصومین (ع)، دلایل عقلی و فطری بسیاری نیز وجود دارد که این رذیله اخلاقی را مورد مذمت قرار می دهند امّا تفکر در این رابطه را بر عهده خود خواننده گذارده ایم.
 ١٣:٢٦ - 1392/12/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
انسان، خلیفة الله
در برهه ی ازلی، موجودی خلق شد که خدای منّان، تنها عنوان جامع و کامل را به او عطا نمود، و این عنوان نه انسان، نه بشر و نه آدمی، بلکه عنوان الهی، خلیفة الله می باشد، «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً»1 و تمامی عناوین دیگر، از آن عنوان جامع، صادر میگردند و همه ی این اسامی زمینی میباشند مگر «خلیفة الهی» بودن انسان، که لقبی است آسمانی.
 ١٢:٥٩ - 1392/12/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
بیست مطلب که درباره ی جاذبه نمی دانید
برخلاف نیرو که دارای تظاهرات منفی و مثبت می باشد، جاذبه دوگانگی ندارد؛ همواره اجسام را جذب نموده و هیچ-چیز را دفع نمی کند.
 ٢٣:٢٣ - 1392/08/08 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٣:٢٤ - 1392/06/02 - نظرات : ٠متن کامل >>
 ١٠:١٤ - 1392/05/31 - نظرات : ٠متن کامل >>
گفت‌وگو با سید محمد حسین طباطبایی ( علم الهدی)
هرچه جلوترمی‌روم خودرا فقیرترمی‌یابم
نیمه اول دهه هفتاد بود که انتشار اخباری مبنی بر اینکه کودک سه چهار ساله قمی حافظ کل قران شده است در سراسر جهان اسلام پیچید و شبکه های مختلف صدا و سیما با پخش بخش هایی از برنامه های اجرا شده توسط وی این نابغه قرن و معجزه قران را به ایرانیان معرفی کرد. او کسی نبود جزسید محمد حسین طباطبایی ( علم الهدی).
 ١٠:٣١ - 1391/08/15 - نظرات : ٠متن کامل >>
ويژگيهاى سوره حمد
اين سوره اساسا با سوره هاى ديگر قرآن از نظر لحن و آهنگ فرق روشنى دارد زيرا در اين سوره خـداونـد طـرز مـناجات و سخن گفتن با او را به بندگانش آموخته است آغاز اين سوره با حمد و سـتايش پروردگار شروع و با ابراز ايمان به مبد ومعاد (خداشناسى و ايمان به رستاخيز) ادامه و با تقاضاها و نيازهاى بندگان پايان مى گيرد.
 ١١:٢٨ - 1391/06/05 - نظرات : ٠متن کامل >>





   مطالب مرتبط
بازدیدها
امروز :6767
کل بازديدها :16180912
بازديدکنندگان آنلاين :3
بازديدازاین صفحه :14158