1 اردیبهشت 1403, 16:45

همایش «سیره فاطمی، مکتب قرآنی و منزلت زن در انقلاب اسلامی» در قم برگزار شد

همایش «سیره فاطمی، مکتب قرآنی و منزلت زن در انقلاب اسلامی» در قم برگزار شد حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاجی ابوالقاسم دولابی عضو مجلس خبرگان رهبری در این همایش، اظهار کرد: در فرهنگ اسلامی جایگاه بانوان یک مقام ممتاز و مهم است و خداوند متعال امتداد رسالت پیامبر گرامی اسلام را در وجود حضرت زهرا(س) قرار داده است.
وی ادامه داد: مکتب پیامبر گرامی اسلام در حقیقت توسط این بانوی بزرگ جهان اسلام امتداد پیدا کرده است و قران آن چیزی را که مایه ارزشمندی در سوره کوثر یاد کرده همان امتداد مکتب و آرمان‌های دین مبین اسلام است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: مکتب رسول گرامی اسلام به وسیله حضرت زهرا(س) حفظ شد و توسط امامان معصوم تداوم یافت و این نشان می‌دهد یک زن می‌تواند حلقه وصل رسول اکرم(ص) به سایر ابنای بشریت باشد.
حجت‌الاسلام حاجی ابوالقاسم دولابی با انتقاد از برخی جنبش‌های جهان مدرن، گفت: جنبش فمینسیم به دنبال ایجاد تقابل بین زن و مرد است و در حقیقت به دنبال تشکیل یک جامعه تک جنیسیتی است که سرآغاز افول ملت‌ها است.
وی ابراز کرد: زن اگر خود را مکمل مرد بداند جامعه رشد می‌کند و رو به تعالی حرکت می‌کند اما اگر به دنبال تقابل با مرد باشد از تمام مسئولیت‌ها و رسالت‌های اصلی خلقت خود غافل می‌شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: دشمن با برجسته سازی تفاوت‌های ذاتی مرد و زن که در واقع تقسیم وظایف دو جنس است به دنبال ایجاد اختلاف و از هم پاشیدگی کیان خانواده است.
وی تاکید کرد: در منطق اسلام چون هدف نهایی مرد و زن رضای الهی است این دو جنس برای همدیگر ایثار و فداکاری می‌کنند و به دنبال هدف برتر یعنی پیاده‌سازی احکام و قوانین الهی هستند.
حجت‌الاسلام ابوالقاسم دولابی گفت: تربیت سربازان برای مبارزه با دشمنان دین و معنویت مهم‌ترین وظیفه‌ای است که بر عهده زنان جامعه نهاده شده است.
به گفته وی، بالابردن سن ازدواج، تبلیغ برای جلوگیری از فرزندآوری و تربیت کودکان از جمله نقشه‌هایی است که امروز دشمنان به دنبال پیاده سازی آن هستند.
عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: تربیت فرزند و حفظ بنیاد خانواده مهم‌ترین کاری است که زنان جامعه می‌توانند آن را انجام دهند. البته در هرجایی که لازم باشد زنان مانند گذشته باید نقش آفرینی مثبت کنند.
وی یادآور شد: تمام مراحل کمال برای زن و مرد به صورت برابر ثابت است و هیچ کدام از این دو جنس برتری و ترجیحی بر یک دیگر ندارند.
وی ابراز داشت: در مجامع و محافل قرآنی بانوان نقش بیشتر و برجسته‌تری نسبت به زنان دارند و امروز بسیاری از فعالیت‌های قرآنی کشور را زنان جامعه انجام می‌دهند.

زن سلول بنیادین جامعه است
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم قم نیز در این همایش، بیان کرد: تربیت اصلی فرزند در یک خانواده بر عهده مادران است و خداوند در وجود بانوان نوعی عاطفه قرار داده که تربیت فرزند در دامن آنها به خوبی میسور است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی شعبان‌زاده اظهار داشت: نقش مادری در کنار نقش همسری و خانه‌داری نباید یک مسئولیت حاشیه‌ای در جامعه محسوب شود.
به گفته وی، هسته اولیه و پایه نحست شروع اصلاحات جامعه به سمت تعالی و رشد وجود مادران و نحوه تربیت آنها است.
وی یادآور شد: مادر سلول بنیادین جامعه است و بدون وجود او هیچ اجتماعی امکان پذیر نخواهد بود؛ جامعه قدرتمند منوط به وجود مادران قدرتمند است.
حجت‌الاسلام شعبان‌زاده با اشاره به وظایف زنان در گام دوم انقلاب ادامه داد: مقام معظم رهبری با ۶۰ سال سابقه مبارزاتی و ۴۰ سال مدیریت کلان کشور و به عنوان یک نخبه حوزوی این بیانیه را صادر کرده و نکات بسیار مهمی در آن لحاظ شده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم ابراز داشت: ایجاد آمادگی درونی عمومی برای قیام در بین تمام زنان و مردان جامعه و به ویژه در بین جوانان نکته اول این بیانیه است. قرارگرفتن جوانان در جایگاه حلقه میانی مدیران و استفاده از ظرفیت حاکمیتی و مردم برای حل مشکلات جامعه باید مورد پیگیری جدی قرار بگیرد. وی تصریح کرد: پیشرفت موضوع دیگر بیانیه گام دوم انقلاب است و در این بین خانواده و سبک زندگی از اهمیت ویژه‌تری برخودارند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم اظهار داشت: مساله جمعیت یکی از موضوعاتی است که سبک زندگی کنونی جامعه ایرانی را با چالش همراه کرده است.
حجت‌الاسلام شعبان‌زاده با بیان اینکه یک هزار محفل قرآنی بانوان در این استان باید تشکیل شود، افزود: تقویت موسسات و محافل قرآنی بانوان کار بزرگی است که در دوره جدید اداره کل تبلیغات اسلامی قم دنبال می‌شود.
حجت‌الاسلام سید حسین سجادی‌تبار رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم نیز در ابتدای این همایش با اشاره به مقام حضرت زهرا (س) در کلام امام خمینی (ره) گفت: یکی از ویژگی‌های حضرت فاطمه (س)، ورود به مسائل مختلف بر اساس تکلیف و نیاز بود.
وی با بیان سیاست‌های اداره امور قرآنی در ترویج قرآن، تصریح کرد: پرورش قرآنی باید در سنین مختلف و حتی قبل از تولد صورت پذیرد و در کنار قرآن باید مسائل مرتبط با جامعه را به مردم آموزش داد.
شعرخوانی، اجرای سرود و دکلمه خوانی نوجوانان و تجلیل از بانوان فعال قرآنی از دیگر برنامه‌های این همایش بود.
Powered by TayaCMS