31 فروردین 1403, 9:47

سالگرد مطالبه رهبری از تحقق حوزه انقلابی

سالگرد مطالبه رهبری از تحقق حوزه انقلابی همزمان با سالروز دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و بیانات ایشان در مورد حوزه انقلابی، همایشی به همت شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزه علمیه در سالن جلسات اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد.

شاخصه‌های حوزه انقلابی
آیت‌الله محسن اراکی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در این همایش اظهار داشت: دین به معنای برقراری نظام عدل و فرمانروایی الهی است، پس یکی از شاخص‌های انقلابی‌ گری این است که اعتقاد به حاکمیت و فرمانروایی خدا داشته باشیم و از آنجا که در دوران غیبت معصوم(ع)، حاکمیت خدا تعطیل نمی‌شود، باید شخصی وجود داشته باشد تا از طرف او حاکمیت را اعمال کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه واژه و وصف «انقلابی»، ذات حوزه است، افزود: وصف «انقلابی» وصف ذاتی حوزه است و اگر حوزه انقلابی نباشد، حوزه نیست؛ کتاب و سنت و تجربه از جمله دلایل ما برای انقلابی بودنِ ذات حوزه است. همان طور که خداوند متعال می فرمایند: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ»، (حدید/۲۵) بر اساس این آیه شریفه، هدف از ارسال انبیا، قیام اجتماعی برای برپایی قسط است و از آنجایی که علما و حوزه، ورثه انبیا هستند، هدفشان همان هدف انبیاست.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیه «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِیعُونِ» (شعرا/۱۲۶) ادامه داد: با توجه به این آیه باید از انبیا اطاعت کرد و اطاعت از انبیا بدون فرمان روایی و حکومت آنها معنا ندارد. سیاست یعنی امر و نهی یعنی چگونه امر و نهی کنیم؛ سیاست به معنای نظام فرمان است پس بر اساس آیات و روایات حوزه به تبعیت از انبیا باید در سیاست و نظام فرمان حضور داشته باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مأموریت حوزه انقلابی، تبیین و اجرای نظام امر و نهی الهی است، تصریح کرد: حوزه علمیه در راه تببین و اجرای نظام امر و نهی الهی از هیچ تلاش و هزینه‌ای نباید دریغ کند و این مهم، اولین شاخص حوزه انقلابی است.
آیت‌الله اراکی افزود: نظام امر و نهی الهی شامل همه شئون جامعه می‌شود و دین وظیفه تبیین و تعیین این نظام را دارد. علم فقه علمی است که این نظام سیاست الهی را برای ما بیان می‌کند پس شاخص دوم حوزه انقلابی، اعتماد به فقه به عنوان اساس سیاست الهی است.
استاد درس خارج حوزه علمیه سومین شاخصه حوزه انقلابی را تلاش حوزه در راستای مأموریت خودش دانست و گفت: چهارمین شاخصه حوزه انقلابی این است که حوزه نباید اهل دنیا باشد و عالمی که اهل دنیا باشد، شایسته تبعیت نیست.
آیت الله اراکی ادامه داد: در شرایط کنونی حق نداریم خودمان را از سیاست کنار بکشیم زیرا ما با خدا عهد بسته‌ایم که دین را اجرا کنیم و دخالت نکردن در سیاست به معنای زیر بارِ امانت نرفتن است لذا هر کس در شأن و توان خودش موظف است که در سیاست، دخیل باشد.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه، در پایان وظیفه مسئولین و بدنه حوزه را تعیین و تبیین شاخص‌های ریاست جمهوری دانست و گفت: فضلای انقلابی باید تلاش کنند تا نامزدی که بیشترین و بالاترین شاخص‌های انقلابی‌گری، تدین، تعهد و پیروی از مقام معظم رهبری را داراست، معرفی نمایند و در این راستا تلاش کنند.

رسالت شورای هماهنگی
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی یکی از بنیانگذاران شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزه نیز در این همایش اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی این است که تلاش وافر داشته باشیم که بدنه حوزه علمیه و طلاب انقلابی با مسئولان حوزه و مدرسان انقلابی هماهنگ باشند.
وی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در مورد تواصی، گفت: رسالت شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزه، بصیرت افزایی و توصیه به صبر و استقامت در حوزه‌های علمیه نسبت به پاسداشت خون شهدا و ارزش‌های انقلاب اسلامی است. بنابراین نگهبانی از اصول و ارزش‌های انقلابی در حوزه علمیه، اهتمام ویژه به پی‌جویی محورهای حوزه انقلابی و پاسداشت حوزه از خطرآفرینی‌های ضدانقلاب مورد توجه جدی این شورا است.

چگونگی شکل‌گیری و فعالیت شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزه
حجت‌الاسلام والمسلمین محمود مقدمی، رئیس شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزه نیز در این همایش به چگونگی شکل‌گیری این شورا اشاره کرد و بیان داشت: سال 94 بلافاصله پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و تاکید ایشان مبنی بر اینکه «حوزه علمیه قم باید انقلابی بماند» شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزه تأسیس شد.
وی با بیان این که 83 گروه فرهنگی و جهادی در این شورا عضو هستند، اظهار کرد: هر گروه طبق اساسنامه و اهداف خودش عمل می‌کند ولی در مسائل کلان با هم مواضع مشترک داریم.
حجت‌الاسلام مقدمی، تلاش برای انقلابی ماندن حوزه علمیه، تلاش برای مبارزه با سکولاریسم در حوزه و پیگیری منویات مقام معظم رهبری و مطالبات ایشان از مسئولان و بزرگان حوزه از جمله مأموریت‌های این شورا است.
وی افزود: محدوده عملیات این شورا مسئولان حوزه و نظام، و شعار ما امر به معروف و نهی از منکر مسئولان حوزه و نظام تعریف شده است.
وی در بیان سیاست‌های فعالیت این شورا، گفت: در مواجهه با مسئولان نظام و حوزه، سلسله مراتب امر به معروف و نهی از منکر را رعایت می‌کنیم. به هیچ کسی توهین نمی‌کنیم، نقد سازنده و منصفانه داریم و نقاط قوت و ضعف را با هم می‌بینیم تا منصفانه عمل کنیم. در بیان نقد، ادب و احترام را رعایت می‌کنیم.
حجت‌الاسلام مقدمی با بیان این که نقدهای شورا توأم با پیشنهاد است افزود: بیشتر نامه‌های ما به مسئولان نظام و حوزه، محرمانه است و جلسات حضوری با مسئولان داریم.
وی تاکید کرد: علاوه بر ارتباط پیامکی با مدیران و سیاستگذاران حوزه، جلسات حضوری محرمانه با مسئولان حوزه داریم و اگر نقد جدی وجود دارد، به صورت جدی اما محرمانه مطرح می‌کنیم.
وی افزود: اگر امر به معروف فردی اثرگذار نبود، به صورت جمعی عمل می‌کنیم و در این راستا مجموعه‌ای داریم که حدود 4 هزار نفر عضو آن هستند. ارسال 98 نامه برای مسئولان نظام و حوزه، صدور 19 بیانیه و شکایت از 5 مسئول از جمله اقدامات شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزه است که حجت‌الاسلام مقدمی به آنها اشاره کرد.
Powered by TayaCMS